Wednesday, August 5, 2015

学びのとき

怒涛の通訳翻訳週間から、ヨガヨガ週間を経て、今学びの週間?月間?に突入しております。
まじで頭使いすぎて、バイトとしてお手伝いしている語学学校が忙しすぎて、全然ヨガにも行けず、家に帰ってきてもテキストブックとにらめっこしています。
というのも、あれよあれよと言う間に成り行きで、アメリカでは子供たちがお休みだったので、この時期を生かして日本語を勉強したいという子供たちに日本語教えることになったのさ〜。 日本人だけど漢字が書けない子とか韓国人で漢字書けるけど日本語難しい子とか、レベルも種類もバラバラの子たちへのプライベートレッスンです。
しかも、国語大嫌いだった私が人に日本語を教えるとは(笑)
そして、本日はアメリカ人に怒涛の6時間プライベート日本語レッスンしてきました〜。

小学生のテキストやら外人向けの日本語のテキストをにらめっこしながら、私自身がお勉強してます。漢字の筆順とか画数とか、英語で日本語の言い回しとかを説明するとかね。日本語を話せるからって人に教えれるのとは全く違うんだよね〜。むずいよ〜。

そして、これこそ超成り行きでそうなったしまった、まさか、まさかの日本人に英語を教えることに。っていうか、私の英語ではダメだと思うし、何度もお断りをしたんだけどね、頼まれてしまいました。
まぁ英語を教えるというよりは、アメリカのカルチャーとか友達との会話でよくある言い回しとか、そんなんを文法や文章読みを一緒にしながらお話しましょ的なレッスンを始めました。
だから、英語の文法書とかトピック読んだりして、脳みそフル回転で動かしてますよ〜。これも私自身のお勉強となってますけどね。

人に何かを教えるのは難しいし不安もいっぱいあるけどね、楽しいけど本当に大変。
I've been busy like normal adults these days.. Maybe I wasn't so used to be busy anymore, so I feel like my time flies by so quickly, and I don't even make it to Yoga practice.

The reason why I am very busy is that No. 1.. I am helping this Language school and it started Summer School program there. Many kids are coming to attend this program, and all the sudden I have to prepare and arrange all the schedule for them and our staff.
No. 2 is I started to doing private Japanese with local Japanese or non-Japanese kids.  Just because I can speak Japanese doesn't mean I can teach, but in the course of nature? I was kind of forced to teach these kids.. It's been a month already since I started it.
Today, I also gave 6HOURS private Japanese lesson to an American person. Whew. Wow! I was super exhausted and anxious whether I did okay or no. Hopefully he learned something useful.

On top of that, I started to teach someone English. This is really a problem because I am nowhere near that I can teach someone English. I am still learning it, and I don't think I am not the right person to teach.
I declined her offer many times, but since she insisted me on teaching her.  We discussed what I can do for her, and I told her that I can tell her things and culture that I heard and learned throughout living in US. I am still hesitating to do this today, though.

Anyway, it is very difficult to teach more than to just do. Yoga, Japanese, and English, I can tell all that same. But teaching makes me evolve and I know this is very good for me.  It is kind of fun as well. I should be enjoying while someone is giving me these opportunities.

2 comments:

  1. 分かる、分かる!
    ちゃんと英語のグラマーを学んだ私たちのほうが、ネイティブより文法はイケる、はず??
    お勉強から離れちゃってるので、懐かしいっす。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 返信遅れてごめんよ〜。文法は覚えてるけど、やっぱり教科書みるとね、忘れてるしいい加減にいま使ってるのがよく分かる。
      毎回おさらいしつつ、私がお勉強させてもらってるよ。
      懐かしいよね、一緒に勉強してた頃が(笑

      Delete