Wednesday, April 16, 2014

ジャーナル/Journaling

下の写真は私のジャーナルです。時々思い立って何冊かは処分しちゃったりするから、今あるのはこれだけ。 嬉しい時や悲しい時の心に思った事や出来事や見た夢とか、人に話すには足らなくてつまんない事なんかもきままにつらつらと書いてる。

つい先日、数年来オンラインで気になってる人達が口をそろえていいという、ジュリア•キャメロンの"The Artist Way"を読み終わった。(しかも日本語版と英語版と両方持ってる(笑)
本に添ってするエクササイズみたいなものがあるんだけど、それはすっ飛ばして取りあえず読み終わった。 この本の中でも毎日する基本のエクササイズとして、朝起きて3ページのジャーナルを付けるというのがある。それによって自分の中の眠っていた創造の力を引き出す助けになるそうだ。
書く内容は何でもいいからとにかく3ページだそうだ。でも3ページって結構大変だよ。

まぁ、私はそれとは関係なくジャーナルしています。3ページはちょっと無理っぽい。 私にとってジャーナルする事は結構大切なこと。恥ずかしい話や夢のような事がいっぱいシェアしてきて私には大切な仲間(?)だからかな?
ジャーナルする事で、この本が導くような効果があったら更にうれしいね。
This is part of my journals.  I have been keeping a journal for a quite long time. I throw some of them away already, but I kept some in my house.  
I write whatever comes in my mind. Sometimes it is about daily events, and a lot of times it is about what I was going through in happy or bad times. I wanted to talk to someone about it, but it is too personal or too silly... these topics I share with my journal. 

I admire some creative people from online world, and I always stumbled upon the same book that people talk about. It is "The Artist's Way" by Julia Cameron. I have this book in both English and Japanese version. 
It shows the ways to find your hidden creative soul and to help to be more creative .  One of the practice this book recommend is to keep "Morning pages". Basically, when you wake up in the morning, you write anything ( really any topics or any events or whatever you have in your mind) for 3 pages on your journal.

I finished reading this book without doing any practices in the book, however,  journaling always helps me to burst out my thoughts and sometimes I found the simple answer from it. Or sometimes, I realized that I have the exact same thoughts or struggle for a long time, and some things haven't changed and some did.
There are a tons of embarrassing stories and dreams inside, but definitely these are my true companions through out my life for a long time.

2 comments:

  1. すごいね!ジャーナルっていうんだ!!
    いちごちゃんは、すごく自分のことを分かっているし、客観視できる力を
    持っているよね!
    この本、昔読んだ記憶が^^;
    また読んでみようかな!
    私、本の中で、エクササイズしたりメモをしながら・・・
    とか言うのが苦手。でも、ブログ読んでいて、そういうのは飛ばして読んでもいいんだ!
    って(笑
    自分の読みたいように読むのが本だよね(笑
    ってことにしようっと^^;

    ReplyDelete
    Replies
    1. ひろまめちゃ〜ん、
      そうだよね〜、本は読みたいように読んでみたらいいと思うよ〜。
      私もこの本は英語版で何度か挫折した(笑
      日本語版をエクササイズせずに読んでみたら、わりとすんなりと最期まで読めたよ。
      いろいろこういうの読んだりして、気分を盛り上げたりしてるんだよね(笑
      でも、ジャーナルは朝起きたら結構書いてるよ。気持ちを沢山ぶちまけたり、見た夢をかいてみたり、目標とかゴールみたいなもんとかも書いたりしてる。 効果?成果?はあるかどうかわかんないけど、心がスッキリするから私は好きよ〜♥️

      Delete